Nowalijka – doda zdrowia Tobie i Twoim oczom

Maj 24th, 2013

00029L3SXOKTEJJ3-C116-F4

Wytęsknieni po zimowej diecie, czekamy z utęsknieniem na młodziutkie warzywa. Radosna słodka marchewka, okrąglutkie buraczki i pnący się ku słońcu szczypiorek dodać nam mogą, bowiem sporo zdrowia i urody.
Zacznijmy jednak od początku.

By nowalijki okazały się naszym sprzymierzeńcem, kupujmy je z małych, ekologicznych gospodarstw. Nie wybierajmy tez tych najwcześniej dostępnych oraz tych najbardziej okazałych, nienaturalnie wielkich czy zbyt intensywnie wybarwionych, gdyż te były narażone na duże dawki sztucznych nawozów.  Niektóre warzywa takie jak: sałata, rzodkiew czy szpinak chłoną w większym stopniu substancje szkodliwe, natomiast najmniej ich wchłania: ogórek, marchew, pomidor czy też korzeń pietruszki.

Samo zdrowie

Mnogość składników, jakie pozytywnie wpływają na nasze organizmy jest w tych młodziutkich warzywach przeogromny. Mikroelementy i witaminy takie jak D, E, K czy najwspanialsza dla oczu witamina A są na wyciągnięcie ręki.

Witamina A

Jest podstawą prawidłowego funkcjonowania pręcików i czopków znajdujących się w naszych oczach. Niedobór tej witaminy prowadzi do ślepoty zmierzchowej (link). Najbogatszym źródłem tej witaminy wśród roślin jest marchew- zawiera jej, bowiem aż 6500 j.m. w 100 g. Jest też źródłem cennego beta-karotenu, czyli prekursora witaminy A.  Po za tym marchewka bogata jest też w witaminy: B1, B2, PP czy KK.

Witamina D

Jest to kolejna witamina rozpuszczalna w tłuszczach, która dodatkowo wymaga światła słonecznego by móc zsyntezować się w ludzkim organizmie. Niedobór prowadzić może do rozwijania się stanów zapalnych spojówki – ważne jest, więc Bezokularowicze by nie pomijać w diecie obok warzyw także i ryb.

Witamina E

Jest kluczowym przeciwutleniaczem, chroniącym nasze komórki przed działaniem szkodliwych wolnych rodników. Wzmacnia także ściany naczyń krwionośnych uszczelniając je – koniec, więc z przekrwionymi po długim dniu oczami. Witaminę E znajdziemy w takich roślinach jak: rzepa, szpinak, pietruszka, kapusta, papryka, brukselka, pomidory i brokuły.

Witamina K

Działa przeciwzapalnie i przeciwbólowo a dodatkowo ma m.in. właściwości przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne.  Właściwości te nie pozostaną obojętne dla naszych oczu, przyczynią się do lepszej ich ochrony a w połączeniu z prawidłową pielęgnacją soczewek sprawdzonymi płynami do ich pielęgnacji zabezpieczą oczy przed groźnymi infekcjami. Witaminę K znajdziemy w: szpinaku, brukselce, brokule, sałacie, kalafiorze, ogórku oraz pomidorze.

Cóż, teraz nie pozostaje nam nic innego jak tylko pomaszerować do kuchni i przyrządzić sobie smaczną surówkę.

Smacznego życzy Bezokularow.pl



Może Ciebie również zainteresować